neděle 26. května 2013

Bagels - The Daring Baker´s


Dnes jsme potřebovala oživit kvásek, proto jsem se rozhodla upéct něco kváskového, tato výzva je mi sympatická především proto, že se těsto skládá jen z mouky, vody a soli (kvasnic). Také tvar bagelů se mi líbí, ovšem postup je poněkud náročnější než jsem si myslela. Testo nestačí jen nechat vykynout, vytvarovat a upíct, mezi tím se ještě vaří v oslazené vodě. Cukr do těsta jsem také nedávala, příjde mi to zbytečné, když nepoužívám kvasnice. Toto pečivo je židovskéh opůvodu, nejsem si jistá jestli jsem, pro mne malými, změnami v receptuře nějak zásadně nepozměnila výledek a hlavně to, aby těsto bylo i nadále "košer". Doufám že ne. Zde je můj recepr, je velice nepřesný, bohužel, mouku jsem přidávala a přidávala, až jsem nevěděla kolik jsem jí vlastně přidala...

Recept:

kvásek z lednice
3hrnky vody
3 hrnky pšeničné chlebové
2 lžičky soli
3-5 hrnků mouky

Kvásek jsem si večer smíchala s moukou a vodou, do rána nechala prokvasit. Ráno jsem odebrala kvásek zpět do lednice a ke zbytku jsem pak přidala sůl a postupně jsem přidávala mouku tak, aby vzniklo tužší chlebové těsto. Mouku jsme přisypávala a přisypávala, až pšeničná chlebová mouka došla, sáhla jsem tedy po celozrnné pšeničné, to už vyšlo. Těsto jsem nechala kynout několik hodin



Pak jsem těsto rozdělila na 14 kousků.


Jednotlivé bagely se dají dělat dvěma způsoby. Na tomto obrázku jsem je dělala tak, že jsem doprostřed rozpláclé koule píchla prst a tím jsem opatrně zvětšovala otvor krouživými pohyby v těstě tak, až vznikla dostatečně velká díra.






Na druhém obrázku jsem zkoušela druhý způsob (i když podle fotky to nejde příliš vidět), ten se dělá takto:
Z kousku těsta se uválí váleček, který se následně vezme do ruky a spojí kolem prstů jedné ruky. Protočením v místě spoje se spojí těsto a  zároveň se i vyvleče kroužek těsta z ruky.



Teď, po vykynutí bagelů přichází zajímavá část. Na sporák se dá vařit cca 5 litrů vody se lžící sladěnky. Bagely se nechají vařit cca 3-5 minut, pak se ve vodě obrátí a ještě se nechají stejnou dobu vařit. Jen při této představě jsem se začala mírně potit, no zvědavost byla silnější než nedůvěra k novému způsobu přípravy...
Bagely vyplavaly opravdu na hladinu, některé se ovšem lehce ke dnu přilepily, ale šly hezky obracečkou ode dna odlepit. Na povrchu se zpevnily a byly takové lesklé, možná lehce osizlé.


No a pa oschnutí šup s nimi do trouby, doba pečení byla cca 15minut pak opět otočení a dalších 10-15 minut na cca 175°C. Otočení je tam z toho důvodu, aby nebyly z jedné strany zploštělé.



Kůrka má být po této úpravě houževnatější, což opravdu byla, mě příliš nevykynuly, což mohlo být způsobeno mou kváskovou variantou těsta a proto mi přišly v celku gumové, dosti hutné. Sníst se daly, ale vzhledem k náročnosti přípravy a příliš mnoha krokům už je pravděpodobně znovu vařit a péci nebudu. Dle mého by jistě stačilo jen upéct, kůrka by byla křupavější, ale nebyl by to pak tento recept ;-)

Žádné komentáře:

Okomentovat